top of page
  • marsoulsara

Wie zoekt, die vindt

Bijgewerkt op: 21 dec. 2022

Het boek ‘Duivels spel' hoort onder het genre ‘jeugdthriller’ en dat is absoluut geen leugen. Na het lezen van dit boek, kan ik vol overtuiging zeggen dat we hier met een echte nagelbijter te maken hebben. De combinatie van de cover en de titel sprak me meteen aan. Zelf waag ik me niet vaak aan thrillers, maar de term ‘jeugd’ stelde me gerust, zodat ik mijn nieuwsgierigheid toch achterna kon gaan.



Op voorhand dacht ik te gaan lezen over een of ander gek spel dat uit de hand zou lopen en desastreuze gevolgen zou hebben. Meteen na deze gedachte, kreeg ik traumatische flashbacks van het boek ‘Wij’ van Elvis Peeters. Niet meteen een ervaring die ik opnieuw wou beleven. Opnieuw las ik de term ‘jeugd’ op de cover van het boek en ik zette me, nog steeds ietwat achterdochtig, aan het lezen.


Kwaadaardig spel

Het verhaal gaat over Lynsey, een 17-jarige jonge vrouw die niet van stilzitten wil weten. Ze heeft een actief leven en duikt graag de natuur in met haar bordercollie Max. Lynsey heeft een oudere zus Sophie en een lief dat Noah heet. Met deze laatste brengt ze erg veel tijd door. Er lijkt geen wolkje aan de lucht in haar leven, totdat Noah zonder meer verdwijnt.


Lynsey wil niet geloven dat Noah haar zomaar in de steek laat. Na verschillende keren bij de politie te hebben aangeklopt is Lynsey het beu en wil ze zelf op onderzoek gaan. Noah leerde Lynsey wel vaker hoe ze puzzels en raadsels moest oplossen, maar de zoektocht waar Lynsey hier in belandde, had ze nooit eerder meegemaakt. Al vlug ontdekt Lynsey dat Noahs verdwijning met de vrijetijdsbesteding ‘geocoaching’ te maken heeft. Normaal gezien is dit een ontspannende hobby: een soort moderne versie van een schattenjacht waar je met een gps op zoek moet gaan naar verborgen caches. Al snel merkt Lynsey echter dat er toch meer kwaad in dit spel zit dan je in eerste instantie zou verwachten.



Kruisende paden

Al snel merk je dat het boek over twee periodes gaat: het heden en het verleden. In de hoofdstukken die zich in het heden afspelen, is Lynsey aan het woord en beleven we alles vanuit haar perspectief. De hoofdstukken uit het verleden vond ik in het begin erg onduidelijk. Ze gaan over een groep jongeren die nooit eerder aan bod kwamen en op het eerste gezicht weinig te maken hebben met het verhaal. Gaandeweg krijg je te zien hoe de verhalen in elkaar verweven zijn en hoe sommige personages in beide periodes voorkomen. Dit maakt het boek erg spannend, omdat je als lezer informatie krijgt die Lynsey zelf nog niet heeft. Hiermee heb je als lezer soms het gevoel dat je voorop loopt op Lynsey, maar vaak ontbreken er nog te veel stukjes om de puzzel écht in elkaar te kunnen leggen. Het boek mondt uit in een schitterende climax, die ik zelf niet had voorspeld.



Lynsey huppeldepup

Hoewel Lynsey het hoofdpersonage is, zit er niet veel diepgang in haar personage. Een drietal pagina’s na de start van het boek, zet het verhaal over de verdwijning van Noah in. Dat is ook waar het de rest van het boek over gaat. Hier en daar komen we persoonlijke details van Lynsey te weten, maar het boek wijkt nooit af van de hoofdvragen: wat gebeurde er in Noahs verleden en waar is hij nu? Dit maakt het boek langs de ene kant erg verslavend en spannend, omdat men continu met de zoektocht bezig is, maar langs de andere kant zorgt het ervoor dat er niet veel ruimte is voor uitbreidende verhaallijnen of de ontwikkeling van personages. Ja, Lynsey verlegt haar grenzen gedurende de zoektocht naar Noah, maar haar karakter blijft vrij oppervlakkig tot op het einde van het boek.


Over Noah komen we voornamelijk te weten wat Lynsey en de andere personages over hem vertellen, ook al blijft zijn personage over heel het boek vaag. De hele verhaallijn draait ook om het feit dat Noah misschien toch niet helemaal is wie Linsey dacht dat hij was. Daarom wankelt zijn personage doorheen het boek. Het ene moment is hij een held, het andere moment een slechterik. Maar wat is de uiteindelijke uitkomst?


Oppakken of weggooien?

Deze jeugdthriller is een echte aanrader en zeker geschikt om mee te nemen naar de klas. Ik denk dat jongeren heel snel verknocht zullen zijn aan dit boek, omdat je telkens wil doorlezen om te weten te komen wat er gebeurde. Soms had ik niet de indruk dat ik opeens twintig pagina’s was opgeschoven en ik denk dat leerlingen hetzelfde gevoel zullen hebben. Ik denk dat het vooral ook een aanrader is voor jongeren die niet zo graag lezen. Vanwege het hoge actiegehalte in het boek, is het erg moeilijk om je te gaan vervelen. En wat geocoaching betreft … ik wil me er na het lezen van dit boek alleszins niet meer aan wagen, jij wel?




Literatuurlijst

Verbruggen, I. (2019). Duivels spel (1ste editie). Clavis.

12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page