top of page
  • marsoulsara

A walk to remember

Bijgewerkt op: 21 dec. 2022

Ik las op de website van FONS een artikel met de titel ‘Hoeveel kilometer duurt de les vandaag?’ en werd hier meteen door geprikkeld. Het feit dat je ‘kilometers’ kon samenbrengen met ‘lesgeven’, vond ik een interessante gedachte. Wanneer ik op mijn planning zie dat een aankomende lesdag meer dan drie uur duurt, begin ik al te zuchten. Meer dan drie uur op een stoel zitten, is voor mij een hel. Laat staan dat dit gezond is. In de natuur zie je toch ook geen enkel beest jaren van zijn leven op een stoel verslijten. Het leek mij dus een goed idee om dit artikel door te nemen, zodat ik kon kennismaken met een nieuwe, gezonde werkvorm voor in de klas.



(Wix, z.d.)



Bewegen en beluisteren

Hanne Rosius, lerarenopleider voor het vak PAV aan de PXL, is de auteur van dit artikel. Zij kwam zelf met het idee om wandellessen te integreren binnen het vak PAV. Het wandelconcept ontstond in een periode waarin zij met haar studenten op school rond multiperspectiviteit werkte. Dit gebeurde rond het thema seksualiteit. Voor de wandeling werden er een aantal podcasts over dit thema gekozen. Hierna kozen de studenten de podcast die het minste aansloot bij hun eigen visie over seksualiteit. Daarna konden de studenten vertrekken op wandeling terwijl zij de podcast beluisterden. Er werden ook geen vragen voorzien om na de podcast te beantwoorden. De studenten kregen enkel de taak om de podcast in eigen woorden te kunnen navertellen. Nadat iedereen was teruggekeerd, gingen de studenten met elkaar in discussie.


Deze werkvorm klinkt voor mij als een fijne afwisseling op een alledaagse les. Door geen extra opdrachten te koppelen aan de podcast, krijgen de studenten de kans om meer te focussen op de inhoud. Hierdoor zullen de leerlingen de inhoud ook beter begrijpen en verwerken, omdat ze die achteraf moeten navertellen in eigen woorden. Ik denk dat wandelen ook kan helpen om de luisterfocus te behouden. Daarnaast zit er ook een vaste structuur in de lessen: introductie, wandeling en nabespreking, die de leerlingen houvast biedt. Er wordt dus via deze werkvorm ingezet op luisteren, verwerking van informatie, gezondheid en taalvaardigheid, een optimale combinatie!


Voor elk wat wils

Hoewel het concept in eerste instantie is uitgewerkt voor de lessen PAV, betekent dit absoluut niet dat wandellessen niet in andere vakken geïntegreerd kunnen worden. Voor een les geschiedenis of actualiteit kan je bijvoorbeeld terecht bij ‘De stemmen van assisen’. ‘Uit de podkast’ is dan weer geschikt voor lessen rond bewustwording van seksualiteit en genderverschillen. In de podcastreeks ‘Wetenschapje’, zijn er dan weer heel wat wetenschappelijke thema’s die worden besproken. Er zijn heel wat podcasts op de markt beschikbaar, die variëren in thema, lengte en inhoudelijk niveau. Dit maakt het integreren van podcasts in de les ook erg geschikt voor differentiatie. Door het grote aanbod kun je als leraar perfect werken aan de gestelde doelen en de behoeften van de leerlingen.



Tips

Ook overtuigd om het wandelen in je lessen te integreren? Hieronder volgen nog enkele tips:


  • De wandelingen kunnen gemaakt worden op en rond de speelplaats of in een nabijgelegen park. Zoek het niet te ver, het gaat immers niet zozeer over waar er gewandeld wordt.

  • Kun je even niet gaan wandelen? Probeer ‘sketchnoting’. Dit is een heel visuele manier van noteren waarbij de leerlingen tijdens het luisteren de inhoud moeten schetsen aan de hand van iconen, tekeningen en symbolen.

  • Wil je nog meer inspiratie over welke podcasts je kan gebruiken voor jou lessen? Bekijk dan pagina 4 van het artikel via deze link: https://frisonderwijsnederlands.files.wordpress.com/2022/02/fons_7_2_rosius.pdf


Veel luisterplezier! Zie ik jou onderweg?






Literatuurlijst

  • Rosius, H. (2022, februari). Hoeveel kilometer duurt de les vandaag? Fons, 16. Geraadpleegd op 25 mei 2022, van https://frisonderwijsnederlands.files.wordpress.com/2022/02/fons_7_2_rosius.pdf

  • Wix. (z.d.). Wandelen [Foto]. Wix.

15 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 Comments


Zoé Vanwesenbeeck
Zoé Vanwesenbeeck
Jun 03, 2022

Hey Sara,

Wat ben ik blij dat ik op jou blog terecht ben gekomen. Wat een leuk blogbericht is dit! Het is inderdaad zo dat 3 lesuren achter elkaar veel te lang is, het is ook niet goed voor de concentratie.

Ik vind dat wandelen met een podcast zonder daar diepzinnige vragen rond te krijgen een zeer interessant idee, dat ga ik later als ik voor de klas sta zeker ook proberen! Ook leuk dat je enkele tips deelt, die zijn heel nuttig.


Groetjes,

Zoé

Like

r0832018
May 31, 2022

Hey Sara, ik ben helemaal fan van het idee van wandellessen. Zeker met dit mooie lenteweer als leerlingen niet willen opletten en liever buiten zijn. Zo kan je hen geven wat ze willen en hen toch laten leren wat je wil dat ze leren. In het secundair was ik ook helemaal geen fan van 50 minuten aan een stuk op een stoel te zitten. Dan kwamen ze met het idee om tijdens leswisselingen buiten te gaan wandelen of tafels die je in de hoogte kon verstellen, zodat je ook kon rechtstaan. Leerkrachten schoten ons bijna dood als we dat laatste deden. Ik zal het idee van wandellessen zeker meenemen. Dankjewel. Groetjes Seppe

Like
Post: Blog2 Post
bottom of page