top of page
  • marsoulsara

Salut en de kost

Bijgewerkt op: 27 feb. 2022

artikel De Morgen: 'Heel wat studenten zullen hun droom in rook zien opgaan' (Gordts, 2021)



Ik las onlangs een artikel uit De Morgen over een nieuw decreet in het hoger onderwijs. Studenten zullen niet langer aan hun masteropleiding kunnen beginnen, zolang zij hun bacheloropleiding niet hebben voltooid. Daarbovenop steekt er een strenge, bijkomende regel de kop op. Studenten die er niet in slagen om hun eerstejaarsvakken binnen de twee jaar af te ronden, zullen moeten stoppen met hun opleiding.


Iedereen gelijk voor de wet

Ik was meteen aangesproken door de kop van dit artikel. 'Heel wat studenten zullen hun droom in rook zien opgaan', een perfecte omschrijving van wat het nieuwe decreet teweeg zal brengen. Veel studenten zullen een opleiding uitgekozen hebben die past bij hun mogelijkheden. Zij zouden dan moeten stoppen, omdat ze voor bepaalde vakken niet weten te slagen. Ik vind dat dit een systeem is dat iedereen over dezelfde kam scheert en dat lijkt mij een grote fout.


Ik geloof dat er studenten zijn die na twee jaar niet geslaagd zijn op het merendeel van de vakken. Dan vind ik het ook eerlijk om de vraag te stellen of een bepaalde opleiding wel aansluit bij iemands mogelijkheden en interesses. Er zijn echter evenveel studenten die blijven plakken aan een bepaald vak. Een vak dat dan negen op de tien weinig zegt over de sterktes van een student binnen een bepaalde richting. Kijk maar naar het vak dat al decennia lang een traditionele struikelblok is: statistiek. Een student Psychologie die op bijna alle vakken geslaagd is, maar telkens zakt voor het vak statistiek, zou de opleiding moeten staken.


Oefening baart kunst

Extra remediëring en studiebegeleiding zouden een hulp kunnen zijn om deze tweejarendoelstelling te halen, daar willen de beleidsmakers met dit decreet ook op inzetten. Volgens het artikel is er echter nog niks zeker over de concrete regelingen. Het wordt ook vrij complex om dit voor elke opleiding te realiseren, om nog maar te zwijgen over het kostenplaatje. Als dit een goed georganiseerd systeem wordt dat zich toespitst op de pijnpunten van een opleiding, kan dit volgens mij wel een hulpmiddel zijn. Maar of het een redmiddel is, daar durf ik me niet over uit te spreken. Een effectief studiehulpsysteem in de praktijk realiseren, wordt volgens mij een heel moeilijke opgave. Een opgave die mij veel uitdagender lijkt dan het gunnen van een extra examenkans.


Schijnkansen

Steeds meer mensen gaan het hoger onderwijs tegemoet; dat is op zich fantastisch. Al moeten we wel vaststellen dat de mensen die naar de universiteit of hogeschool trekken vaak een soortgelijke achtergrond hebben. Mensen met een migratieachtergrond komen ook steeds vaker in het hoger onderwijs terecht, maar daar is nog een erg lange weg te gaan.


Er wordt continue gesproken over het creëren van meer kansen voor migranten en leerlingen uit kansarme gezinnen, maar staat het nieuwe decreet niet haaks op deze filosofie? Hoe verwacht men meer kansen te creëren voor de zwakkeren wanneer men deze studenten niet de tijd geeft om zich in te werken in een systeem dat veel van hen vergt, meer dan van een andere student. We moeten meer studenten met een migratieachtergrond in het hoger onderwijs krijgen, maar we zwaaien ze met plezier terug uit als ze na twee jaar niet aan de norm voldoen.


Het levende bewijs

Ik besloot dit artikel te gebruiken voor mijn portfolio, omdat ik mezelf hierin herken. Ikzelf ben ook iemand die langer dan voorzien over mijn eerste bachelor heb gedaan, maar ik heb het einde van de rit gehaald. Ook ik was in het begin onder de indruk van al wat het hoger onderwijs van mij vroeg en ik had tijd nodig om mij aan te passen. Moest dit decreet vijf jaar terug zijn ingevoerd, zou ik de opleiding Sociaal Werk noodgedwongen hebben moeten stoppen. Na twee jaar had ik namelijk ook nog een vak waar ik niet voor wist te slagen. Ik moest niet geheroriënteerd worden, want deze opleiding was er een die perfect bij mijn interesses en mogelijkheden aansloot. Zou ik dan iets anders moeten gaan doen omwille van een nietszeggend vak? Van nuanceren kan onze minister van Onderwijs duidelijk nog wat leren. Meneer Weyts, geef mensen eerlijke kansen; het is zo al moeilijk genoeg.



Literatuurlijst

Gordts, P. (2021, 23 december). Heel wat studenten zullen hun droom in rook zien opgaan. De Morgen. https://www.demorgen.be/nieuws/heel-wat-studenten-zullen-hun-droom-in-rook-zien-opgaan~babc06ab/

13 weergaven0 opmerkingen

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page