top of page
  • marsoulsara

De koala is vanaf nu meer dan enkel een klasmascotte

Bijgewerkt op: 27 feb. 2022

artikel uit VRT Nieuws: ‘Fel bekritiseerde taaltest voor kleuters start vandaag: hoe gaat die in zijn werk? En wat bij een "slecht" resultaat?’ (2021, Donné, Terryn en Vanmeldert)



Toen ik in de eerste paar zinnen van dit artikel het woord ‘koalatest’ las, vroeg ik me af of mijn ogen mij bedrogen hadden. Mijn hersenen sloegen op hol door allerlei ideeën die de koala zouden kunnen integreren binnen de lessen en evaluaties. Na wat bekomen te zijn van de initiële schok, las ik het artikel verder. De koalatest blijkt een test te zijn die de taalvaardigheid van vijfjarige kinderen meet. Deze verplichte test is in het leven geroepen door minister Ben Weyts. Kinderen worden aan de hand van spelletjes en opdrachten getest op hun luistervaardigheid en begripsvermogen van het Nederlands. De opdrachten worden door vertrouwde juffen en meesters afgenomen, wat de sfeer luchtig houdt. De kinderen krijgen na hun test een code: groen, oranje of rood. Bij de twee laatste kleuren wordt er extra taalbegeleiding voorzien die afgestemd is op de noden van het kind.


Dit artikel sprak me aan, omdat ik al vaker hoorde dat de taalvaardigheid van kinderen achteruit gaat. In de coronaperiode is dit alsook meer en meer in opspraak gekomen. Een taal leren begint van jongs af aan en ik vind het een goede zaak dat dit initiatief er is gekomen om kinderen te kunnen ondersteunen waar nodig. Vijfjarige kinderen zijn kleine sponsjes die enorm veel kennis en vaardigheden kunnen verwerven. Nu extra in zetten op de beheersing van het Nederlands, kan hen in hun latere leven alleen maar ten goede komen.


Zoals de titel deed vermoeden, is er toch heel wat kritiek gekomen op deze taaltest. Zo zou de test kinderen op jonge leeftijd stigmatiseren. Dit vind ik persoonlijk een beetje van de pot gerukt. Als kinderen echt een achterstand hebben op taalgebied, moet dit ook benoemd kunnen worden om de achterstand te kunnen aanpakken. Door de zaak tot jaren later op zijn beloop te laten, zal het Nederlands er niet op verbeteren. Natuurlijk moet de begeleiding wel georganiseerd worden op een aangename manier, zodat de kleuter zo min mogelijk merkt dat het om begeleiding gaat. Op dat gebied maak ik me echter geen zorgen. Ik heb veel vertrouwen in de creatieve en leerrijke aanpak van onze hedendaagse kleuterleerkrachten.


Een tweede punt van kritiek gaat over de juf of meester die beïnvloed zou kunnen worden door de uitslag van de koalatest. Zo zou de leerkracht minder gaan verwachten van kinderen met een oranje of rode scoren. Dit maakt dat de kleuters minder uitgedaagd zullen worden en dit zou de vooruitgang ook belemmeren. Hier zit volgens mij wel een kern van waarheid in. Onbewust kunnen de testresultaten meespelen in de behandeling van de kleuters. Ik denk echter dat het een groot voordeel is dat hier nu al voor gewaarschuwd wordt. Op deze manier zijn kleuterleiders zich ervan bewust dat hun idee over de mogelijkheden van een kind beïnvloed kan worden. En wanneer men zich van iets bewust is, kan men er ook extra over waken. Langs de andere kant weet ik niet of het echt een nadeel is dat leerkrachten zich bewust zullen zijn van de koalatestresultaten. Een kind moet ook les en taakjes krijgen op een gepast en haalbaar niveau. Te moeilijke of te makkelijke taken zullen de kleuter ook niet ten goede komen. Door de testresultaten zullen kleuterleerkrachten misschien juist beter kunnen inschatten wat een kind nodig heeft en aankan.


Er werd ook een kleuterjuffrouw aan het woord gelaten die haar bedenkingen bij de test had. Ze vond dat dit de druk bij kleuters nog meer zou kunnen verhogen. Ook dit vind ik echt kort door de bocht. Er valt onmiddellijk te zien dat de koalatest op een hele speelse en ongedwongen manier wordt aangepakt. De test wordt aan de kleuters verkocht als een leuke namiddag rond spel en ontdekking. In het bijbehorende filmpje was er alvast een kindje te zien dat de test superleuk en ‘supermakki’ vond. Die enorme ‘druk’ die kinderen zouden kunnen ervaren bij het afnemen van de koalatest, valt volgens mij toch behoorlijk mee.


De koalatest is volgens mij een nuttig initiatief dat kinderen ondersteunt bij het leren van het Nederlands. Ik denk dat deze test een echte meerwaarde kan zijn voor de taalontwikkeling bij kinderen, mits leraren de kritiekpunten in het achterhoofd houden. Het ziet er in mijn ogen alleszins veelbelovend uit.




Literatuurlijst

Donné, M., Terryn, L., Vanmeldert, D. (2021, 11 oktober). Fel bekritiseerde taaltest voor kleuters start vandaag: hoe gaat die in zijn werk? En wat bij een "slecht" resultaat?. VRT Nieuws. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/11/nieuwe-taaltest-kleuters/

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

ความคิดเห็น


Post: Blog2 Post
bottom of page