top of page
  • marsoulsara

Onderwijs zonder kunst zorgt voor een leven zonder ziel

Bijgewerkt op: 2 jan. 2023

Studenten lerarenopleiding voeren actie in Leuven: "Te weinig kunstvakken in lager onderwijs"


(Wix Media, z.d.)



De titel van dit artikel sprak me meteen aan, omdat de interactie tussen kunst en onderwijs mij al lange tijd bezighoudt. We leven in een maatschappij waar het onderwijssysteem erg gericht is op cijfers behalen op het vlak van talen en wiskunde. Kunst en cultuur worden vaak op de reservebank geschoven. Dit artikel gaat over studenten van de lerarenopleiding van hogeschool UCLL, die actie hebben gevoerd tegen het verdwijnen van kunstvakken in het lager onderwijs.


“De overheid wil vooral dat de focus ligt op rekenen en taal, en we merken dat heel wat kinderen nood hebben aan kunstzinnige vakken. We zijn heel erg cognitief bezig met kinderen terwijl de wereld verkennen via kunst zo belangrijk is, want dat is een aspect van ons mens-zijn” (Smout & Vlaeyen, 2022).

Student Emma getuigt dat zij zelf de kunstzinnige vakken in haar eigen opleiding gemist heeft en ik volg haar hier helemaal in. Ikzelf ging vanaf mijn zesde tot mijn achttiende jaar naar de kunstacademie. Een aantal jaren later trok in naar de muziekschool. Vanaf de kleuterklas merkte ik dat tekenen, schilderen en muziek maken me erg lagen en dat ik het inspirerend vond om hier mee bezig te zijn. Helaas merkte ik ook dat er vanaf de lagere school steeds minder en minder aandacht aan werd besteed, dus moest ik mijn creatieve honger op een andere manier weten te stillen. Op zich geen probleem, maar het is het grotere, structurele plaatje dat verkeerd in elkaar zit. Op deze manier wordt kunst afgeschilderd als een onbelangrijk vak dat ondergeschikt is aan de andere.


Simon, student aan de lerarenopleiding, getuigt:

"Het is belangrijk om via kunst de verwondering op te wekken bij kinderen. Je kan hen leren dat je op verschillende manieren naar iets kan kijken en dat kunnen ze ook doortrekken naar de andere klassieke vakken” (Smout & Vlaeyen, 2022).

Kunst kan kinderen zoveel leren over de wereld, hun eigen interne wereld en het begrijpen van die van anderen. Het kan hen helpen bij het uitdrukken van gevoelens en gedachten die ze niet kunnen verwoorden. Door kunst verwerven mensen een meervoudig perspectief dat hen problemen leert oplossen op vindingrijke manieren. Het brengt hen inzichten bij die ze door de traditionele vakken onmogelijk kunnen bereiken. Kunst leert ons de schoonheid in de wereld opmerken, appreciëren en zelf tot uiting brengen.


Een leven zonder kunst is mijn ogen een begrensd leven. Kunst heeft de mogelijkheid om grenzen te doorbreken en onze ogen te openen. Maar als we van kinderen volwassenen willen maken met een open, verwonderlijke en wereldburgerlijke visie, dan moeten we hier op inzetten van jongs af aan.









Literatuurlijst


  • Smout, K. & Vlaeyen, D. (2022a, november 16). Studenten lerarenopleiding voeren actie in Leuven: “Te weinig kunstvakken in lager onderwijs”. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/16/lerarenopleiders-voeren-actie-in-leuven-tegen-verdwijnen-van-kun/


6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page