top of page
  • marsoulsara

Mijn vader heeft het geld op de rooster geteld

Bijgewerkt op: 2 jan. 2023

Voor mijn tweede mediaknipsel, koos ik het artikel ‘Leraren en directeurs zelf op schoolbanken van hogeschool PXL in Hasselt om te leren over kansarmoede’. Ik vind dit een erg belangrijk thema om als leraar mee bezig te zijn. We leven in een tijd waar het zelfs voor de middenklasse vaak moeilijk is om maandelijks rond te komen. Schoolrekeningen lopen hoog op en de huidige energiecrisis doet er absoluut geen goed aan. Steeds meer mensen die vroeger geen problemen hadden om rond te komen, vragen spreidings- en afbetalingsplannen aan. Wat moet dit dan wel niet betekenen voor mensen die daarvoor al moeite hadden om rond te komen?


(Wix Media, z.d.)

Kansarmoede en generatiearmoede zijn de dag van vandaag geen uitzonderingen. Er is vaak meer verdoken armoede dan men weet. Soms is het als leraar gemakkelijk om deze factor uit het oog te verliezen, omdat er vaak niet over kansarmoede gesproken wordt of er ogenschijnlijk geen leerlingen uit kansarme gezinnen zijn. In het artikel wordt er ook gesproken over een project om armoede bespreekbaar te maken in de kleuterklas. Op deze manier kan er van jongs af aan openheid over het onderwerp gecreëerd worden. Als leraar blijft het belangrijk om oog te hebben voor de signalen van kansarmoede. Leerlingen uit kansarme gezinnen zijn vaak goed in hun situatie verdoezelen.


De VRT en Klasse organiseerden samen met hogeschool PXL een inspiratieavond over kansarmoede, waarbij het doel was om (toekomstige) leraren te informeren over (kans)armoede en hoe hiermee om te gaan.


Om eerlijk te zijn vind ik dat dit een verplichte bijscholing moet zijn voor alle leraren in Vlaanderen. Het is niet optioneel om als leraar met 'armoede op school' bezig te zijn. Kansarmoede kan een grote invloed hebben op iemands schoolcarrière. Het is belangrijk dat leerkrachten weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Ik vind het de taak van de leraar om mee naar manieren te zoeken die ervoor zorgen dat leerlingen in kansarmoede evenveel kansen krijgen als de andere. Dit kan op verschillende manieren en ook mentale steun is niet te onderschatten. Toekomstig leraar Marino Nevejans getuigt over hoe zijn leraren het verschil maakten:


"Dan heb ik ervoor gekozen om leerkracht te worden omdat leraren in mijn leven het verschil hebben gemaakt, door te vragen hoe het met me ging. Ik kon alles kwijt bij mijn leraren. Zelfs nu staan ze dag en nacht voor me klaar. Met mijn voorstelling wil ik het lerarenberoep positief in de kijker zetten omdat ze het verschil maken, gewoon door de leerling het gevoel te geven dat hij iemand is en zijn talenten helpen ontdekken" (Roux, 2022).

(Wix Media, z.d.)



In het artikel getuigt Michelle Dewulf van hogeschool PXL over de tijd dat zij zelf nog voor de klas stond:

Een jongen uit een kansarm gezin had zijn zakrekenmachine niet bij en daardoor kon hij zijn examen wiskunde niet maken. Ik heb aangegeven bij de collega's dat hij echt wel recht had op een zakrekenmachine. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden en leerlingen niet te straffen omdat het geld er soms gewoon niet is" (Roux, 2022).

Dit is een voorbeeld van essentieel materiaal dat voor elke leerling toegankelijk zou moeten zijn. Het is niet te verantwoorden dat leerlingen door hun financiële situatie geen gebruik zouden kunnen maken van deze basisbenodigdheden. Mede door de voortzettende digitalisering is het schoolleven duurder geworden. Niet alleen moeten ouders materiaal en boeken aankopen, tegenwoordig wordt er ook verwacht dat leerlingen over een laptop beschikken. Daarvoor hoeven we nog niet eens op een laptopschool te zitten. Er wordt verwacht dat leerlingen taken en toetsen voorbereiden via digitale methoden. Gelukkig heeft de overheid de laatste jaren maatregelen in genomen om de meest kwetsbare leerlingen van een pc te voorzien. Helaas vallen er nog velen uit de boot.


In de politiek wordt er ook steeds meer aan de alarmbel getrokken op het gebied van kansarmoede. Kijk maar naar Conner Rousseau, die pleit voor betaalbaar en kwaliteitsvol onderwijs voor elk kind. Ook hij zet in de kijker dat nog steeds te veel leerlingen niet beschikken over de nodige middelen om op een volwaardige manier te participeren in het onderwijs. Maar het is erger dan dat. Nog steeds te veel kinderen zitten tijdens de middagpauze met lege brooddozen aan tafel.


Conclusie: inclusie in het onderwijs is enorm belangrijk. Ga als leraar de verantwoordelijkheid niet uit de weg. Het is onze taak om erop toe te zien dat alle leerlingen dezelfde kansen krijgen om een succesvolle schoolcarrière te doorlopen.







Literatuurlijst




14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Opmerkingen


Post: Blog2 Post
bottom of page