top of page
  • marsoulsara

Weelderige bloemenpracht

Bijgewerkt op: 2 jan. 2023

Ik ben een bloemenfanaat. Ik word helemaal gek van bloemenwinkels, pluktuinen en onverwachte open plekken in het bos waar je de mooiste, natuurlijke bloemenpracht kan tegenkomen. De sprankelende geuren en kleuren dwarrelen ganse dagen doorheen mijn hoofd. Mijn favoriete bloemenmomenten beleef ik wanneer ik in de blakende zomerzon langs een uitgestrekt veld fiets dat uitpuilt van dansende korenbloemen en klaprozen.


IK BEN SARA EN IK BEN VERSLAAFD AAN BLOEMEN.

De eerste stap is steeds het probleem onder ogen zien.


Via Facebook hoorde ik voor het eerst van Fleuramour. Graag wil ik hierbij mijn trouwe cookies extra in de bloemetjes zetten om me met dit unieke evenement te laten kennismaken. Zoals het een moderne Gen Z’er betaamd, was ik erg in de ban van deze gepersonaliseerde advertentie en wou ik meteen een kaartje kopen. Op mijn online weg om mezelf van een toegangsticket te voorzien, werd mij nog maar eens een cadeau in de schoot geworpen. Fleuramour bestaat in 2022 exact 25 jaar. Om dit te vieren, werd er gratis toegang voorzien voor de mensen die dezelfde leeftijd delen. Twee keer raden wie er ook tot die categorie behoort. Geloof jij ook zo in het lot?


Op zaterdag 24 september trok ik naar de 25ste editie van Fleuramour. Ikzelf was heus niet de enige. Twaalfduizend andere gelijkgezinden volgden mijn voorbeeld. Hierbij voeg ik een korte, mysterieuze beschrijving van de organisator zelf, speciaal voor degenen die tot nu toe nooit gehoord hebben van wat dit unieke evenement inhoudt:


Ver weg, goed verscholen in het kasteeldomein van Alden Biesen, gebeurt iets magisch. Vier dagen per jaar openbaart zich een bloemenparadijs. Treed binnen in de wondere wereld van Fleuramour. Wandel tussen de bloemen en proef de magie. Val van de ene verbazing in de andere. (Fleuramour, 2022).

Ja, wie wordt er nu niet nieuwsgierig door zo’n omschrijving? Vier dagen per jaar wordt kasteel Alden Biesen in Bilzen omgetoverd tot een reusachtige bloemenwereld. Kunstenaars van over de hele wereld zetten hun mooiste, creatiefste en eigenaardigste bloemencreaties neer en toveren het kasteeldomein om in een romantische bloementuin waarin je urenlang kan vertoeven.





Als eerste werden we geleid naar een zaaltje waar een paar dagen later een bloemenmodeshow zou plaatsvinden. Verschillende designers zouden hier hun met bloemen gevulde kleren over de catwalk laten zweven. In deze zaal kregen we al een voorproefje van wat er op de show te zien zou zijn. We konden de designers in volle actie zien terwijl ze de kleren aan het maken waren. Ook stonden er al enkele jurken tentoongesteld die op de show te zien zouden zijn. Ik vond het prachtig om te zien wat sommige mensen met wat stof en bloemen kunnen creëren. In mijn ogen was het ook fantastisch dat het begrip kunst erg ruim genomen werd. Mode is namelijk een vorm van kunst, maar niet één die je meteen rijmt met bloemen en planten. Van een unieke invalshoek gesproken!





Op de binnenplaats en in het kasteel zelf stonden tientallen prachtige creaties tentoongesteld. Hieronder kan je enkele van mijn favorieten zien:







Wat ik erg leuk vond, is dat er telkens ook uitleg bijstond over de kunstenaar en wat hij of zij met het kunstwerk tot uiting wou laten komen. Vaak probeerde ik eerst zelf een idee te vormen over wat een kunstwerk betekende en las ik daarna de beschrijving. Dit onderstaande kunstwerk heet ‘Phoenix’. Het kunstwerk staat voor de cycli van het leven. Het levensvuur is magisch en beklijvend, zowel goed als kwaad en woont in ieder mens. Net zoals een feniks gaat een mens door verschillende fases in zijn leven. Hij sterft vanuit de vlammen en herrijst weer uit de as.




Dit is ‘The Butterfly Valley’, een creatie die een gedroomd eiland moet voorstellen. Het is een gladde rots met een diepe, natuurlijke vallei waarin unieke vlinders rondfladderen. Wat ik hier zo leuk aan vind, is dat de kunstenaar beroep doet op de fantasie van de kijker. Een echte dromer kan zich hier meteen een levensechte versie van voorstellen, waarin je net zoals de vlinders kan rond dwarrelen in een purperen heide.



Ook in het kasteel zelf werden de ruimtes op een prachtige manier benut. Soms had je het gevoel dat je door een sprookjestuin flaneerde. De natuurlijke materialen en bloemen volgden de natuurlijke lijnen van het kasteel, waardoor je je telkens op een magisch wandelpad bevond.



Dit ronde kunstwerk van gipskruid werd tentoongesteld in een klein, rond kamertje dat het figuur benadrukte. Ook de zachte noten van de muziek zorgden voor een zwevende sfeer.


Er werden ook grappige en onverwachte materialen gebruikt om de kunstwerken te creëren. Wat denk jij dat deze roze 'stenen' eigenlijk zijn?




Dit is een kunstwerk gemaakt van aardappelen! Ik vond het mooi om te zien hoe je soms niet ver moet zoeken om de mooiste creaties te maken. Alle kunstwerken bestaan uit natuurlijke materialen die ook echt in de verf werden gezet.


Hieronder zie je een kunstwerk dat gemaakt werd vanuit het minimalistische perspectief. De opdracht die deze makers kregen luidde: ‘Maak met beperkte materialen een variatie aan miniatuurwerken waarbij elk detail telt.’ Ik vind persoonlijk dat de opdracht helemaal geslaagd is. Bij minimalisme kan je niets verstoppen, dus moet elk detail tot in de puntjes afgewerkt zijn om het serene karakter te kunnen overbrengen. Ook de speelsheid die hierin werd verwerkt, vond ik zeer geslaagd. Elk kadertje kan als een uniek kunstwerk op zich worden gezien, maar ook als geheel vallen ze als puzzelstukjes in elkaar.


Welke lijst is jouw favoriet?




De 25ste editie van Fleuramour was voor mij zeker geslaagd. Fleuramour is een uniek evenement dat elke liefhebber van natuur en schoonheid zeker zal bekoren. Volgend jaar ben ik er alleszins opnieuw bij.


… jij ook?











Literatuurlijst

  • Fleuramour. (2022, 21 september). Fleuramour 2022 - Be part of the magic. https://fleuramour.be/


10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


Post: Blog2 Post
bottom of page