top of page
  • marsoulsara

Klassiekers gaan nooit verloren

Bijgewerkt op: 2 jan. 2023

Na anderhalf jaar in de lerarenopleiding, heb ik mijn lot aanvaard. Ik ben geen lezer. Hoogstwaarschijnlijk zal ik er ook nooit één worden. Toch vind ik het belangrijk om als leerkracht leerlingen te stimuleren om te lezen, zeker door de huidige resultaten van het niveau begrijpend lezen. Omdat ik niet té hypocriet wil zijn, vind ik het mijn plicht om op zijn minst een beetje moeite te doen om mijn leesplezier te vergroten.


Met dit idee in gedachten, ging ik op zoek naar een geschikt jeugdboek dat mij een beetje vreugde zou kunnen bezorgen. Na niet zo lang zoeken, kwam ik op het idee om het eerste boek van Harry Potter te lezen. Ik ben altijd grote fan geweest van de films. Nee, dat is een understatement. Ik heb de filmreeks ontelbare keren bekeken en kan me de kleinste details herinneren. Toch lees ik online vaak verwijzingen die ik niet volledig begrijp, wat maar één ding kan betekenen: de informatie waar naar verwezen wordt, komt uit de boeken.


(Moss, 1997)

Harry Potter en de Steen der Wijzen gaat over Harry, die na de dood van zijn ouders bij zijn oom, tante en neefje woont. Hij wordt er allesbehalve met liefde behandeld en moet voortdurend getreiter doorstaan. Op zijn elfde verjaardag komt Harry erachter dat zijn ouders tovenaars waren en dat hij, tot zijn grote verbazing, deze krachten ook bezit. Hij vertrekt naar Zweinstein, een school voor leerling-tovenaars, waar hij zijn twee beste vrienden ontmoet die hem in de zware avonturen van de komende jaren zullen bijstaan.






"Er bestaan vele vormen van dapperheid. Er is veel moed nodig om het op te nemen tegen je vijanden, maar evenveel moed om het op te nemen tegen je vrienden" (Rowling, 1997).
"Het is niet goed om je te laten begoochelen door dromen en te vergeten om te leven" (Rowling, 1997).

Soms kan je iets al honderd keer gehoord hebben, maar het nooit volledig laten binnensijpelen ... tot nu. Dat is het gevoel dat ik kreeg bij het lezen van het eerste boek. Hoewel sommige prachtige citaten ook terugkomen in de films, had ik nooit echt de tijd om hier lang bij stil te staan. Het lezen van het boek geeft je de ruimte om alles in zijn context te plaatsen, terug naar de vorige pagina te gaan en opnieuw te lezen. Het viel mij op hoe veel verborgen wijsheden en mooie boodschappen er in zo'n Harry Potter-boek voorkomen. Doorheen de flitsende magie en betoverende wereld zit een diepgaand verhaal vol met lessen, die zowel kinderen als volwassenen kunnen ontrafelen tijdens het lezen.


Ook de humor in het boek maakt het lezen fantastisch fijn. De grappen die in de boeken voorkomen kunnen door jong en oud geapprecieerd worden.

"Nu, jullie twee - gedraag je dit jaar. Als ik nog één uil krijg die me vertelt dat je - je een toilet opgeblazen hebt of -"
"Een toilet opgeblazen? We hebben nog nooit een toilet opgeblazen."
"Goed idee, bedankt, mam" (Rowling, 1997).


De films zijn geweldig, maar ze kunnen ook maar twee uur aan informatie meegeven. Dat is het prachtige aan dit boek, er worden zoveel meer details besproken. Zo krijgen we bijvoorbeeld meer info over Harry's jongere zelf en hoe hij in het verleden magie heeft gebruikt zonder het te weten. Zo liet hij ooit zijn haar teruggroeien na een slechte knipbeurt en verscheen hij op het dak van de school toen hij probeerde te ontsnappen aan Dirk en zijn vrienden. Langs de andere kant, was het lezen van het boek ook verwarrend, omdat bepaalde zaken anders zijn dan in de films. Van het uiterlijk van Harry en Hermelien en conversaties met de sorteerhoed, tot personages, zoals Foppe de Klopgeest, die niet eens in de films voorkomen.


Harry Potter is zeker geen nieuwe, flitsende boekenreeks, maar nog steeds even aantrekkelijk als twintig jaar geleden. Zowel de boeken, als de films worden nog steeds door oude en nieuwe fans verslonden. De jongeren van vandaag houden nog even veel van de personages en de betoverende sfeer die de toverwereld met zich meebrengt. Ik denk dat we als leerkracht dit soort klassiekers nog steeds naar voren mogen schuiven. De geschiedenis heeft vaak genoeg bewezen dat jongeren dol zijn op het lezen van de Harry Potter-boeken, het zou stom zijn om daar geen gebruik van te blijven maken.


Ik hou ervan dat het boek ons zoveel details geeft over het magische universum. Na het zolang te moeten stellen hebben met 'beperkte' informatie, leek het bij het lezen van dit boek alsof ik op elke pagina een cadeautje vond. De vele details maakten de wereld nog magischer. Ik kan maar één conclusie trekken: het was een goed idee was om dit boek te lezen. Ik zal zelfs meer zeggen: ik ben er zeker van dat ik de volgende boeken in de reeks ook zal lezen. Misschien zal het niet zo snel gaan als bij anderen, maar het feit dat ik er erg van geniet, is voor mij al een overwinning op zich.










Literatuurlijst

  • Rowling, J. K. (2015). Harry Potter 1 - Harry Potter en de Steen der Wijzen. De Harmonie.

  • Moss, O. (1997). Harry Potter en de Steen der Wijzen.

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


Post: Blog2 Post
bottom of page